Eindelijk zomer! Dat is leuk wanneer je als ondernemer in de aircobranche of ijsjesbusiness zit, maar een stuk lastiger als dat niet zo is. Want hoe ga je om met een lage(re) omzet, door klanten die op vakantie zijn, personeel dat weinig productie draait én betaald verlof opneemt? Terwijl je vaste kosten -zoals huur- gewoon doorlopen? Anders gezegd; hoe houd jij je cashflow draaiend in de zomer?
Breng je cashflow in kaart
Als ondernemer wil jij natuurlijk dat er zoveel mogelijk geld in de kas komt. Het is daarom belangrijk om je cashflow goed in kaart te brengen. Dat doe je met een cashflow forecast: een inschatting van je cashflow. Zo ontstaat er een gedetailleerd overzicht van wat er binnenkomt en uitgaat. En kun je heel gemakkelijk de belangrijkste inkomstenbronnen en uitgavenposten identificeren. Daardoor krijg je een beter inzicht in de financiële positie van jouw onderneming. Daarnaast kan een cashflowoverzicht je ook helpen om toekomstige geldstromen te voorspellen en financiële beslissingen te nemen.
Draai aan de knoppen
Je cashflow bestaat uit een operationele kastroom, een financieringskastroom en een investeringskastroom. Op operationeel vlak kun jij als ondernemer zelf aan de knoppen draaien. Heb je bijvoorbeeld nog een aantal debiteuren waar je achteraan moet? Dan biedt de zomer jou de ruimte om dat te doen. Ook op het gebied van crediteuren kun je her en der aan de knoppen draaien. Zijn er bijvoorbeeld uitgaves die jij deze zomer kunt voorkomen of uitstellen? Of is de betaaltermijn wat verder op te rekken? Zo geeft een 30 dagen betaaltermijn je bijvoorbeeld al meer lucht dan een 15 dagen betaaltermijn. Ook op het gebied van investeringen sta jij als ondernemer aan het roer. Zijn er investeringen die je deze zomer uit kunt stellen of juist aan wilt vragen? Jij bepaalt.
When life gives you lemons…
You make lemonade! Ja, in de zomer heb je een lagere omzet en gaat je personeel op vakantie, maar dat wil niet zeggen dat je bij de pakken neer moet gaan zitten. Dit seizoen biedt jou als ondernemer namelijk ook kansen. Zo is de zomer de ideale periode om intern taken op te pakken, die normaal blijven liggen. Daarbij heeft iedereen meer tijd in de zomer, dus ook je klanten! Daarmee is het een heel mooi moment voor sales. Met wie drink jij binnenkort een kop koffie?
Samen sparren?
Wil je meer informatie over het managen van jouw cashflow? Wil je aan de slag met een cashflowprognose, een balansprognose en een goede prognosecyclus, om grip te houden op jouw cashflow, ook tijdens de zomer? Of wil je even sparren over jouw boekhouding? Dan helpen wij je graag.